Resepi Talam Tokyo

Hari ni nak kongsi resepi kuih Talam Tokyo Drift eh Talam Tokyo . Pernah dengar? saya tak pernah dengar memang rasa jakun sikit... Mana taknya, nama pun Talam Tokyo. tak tahu la mcmana kuih ni dapat nama, mai dari jepun kot? rasanya orang jepun tak kenal pun kuih ni huhuhu.. Jumpa resepi ni masa dok google2 nak cari resepi kuih talam. Naik nama talam tokyo je, terus klik nak tengok. Saya kalau tengok kuih pelik2 ni mula la nak try buat. Tak kira sedap ke tak, buat dulu. Kalau tak sedap, bagi kat tong sampah ... kuih talam ni ala2 serimuka tapi rasanya agak unik sikit sbb lapisan bawahnya rase kenyal2 enak bangat Skirt serimuka = pulut Skirt talam tokyo = biji sagu + kelapa parut + su'un..tapi sedappp Sape minat kuih2 talam ni bole la cube, resepi asal dari chef asma tp saya ade ubah sikit je resepi tu tapi rase tetap enak nak plak makan sejuk2


Prep time 30 minute(s) Cook time 30 minute(s) Total time 60 minute(s) Yield 10 person(s)

Tips

Loyang dialas plastik dan sapukan sedikit minyak.
Biarkan kuih benar-benar sejuk baru dipotong.

Ingredients

Bahan Utk Lapisan Bawah (Loyang 10X10X2")
300 gm sago kecil warna putih
60 gm sohoon
100 gm kelapa parut putih
100 ml santan pekat
300 ml air
1 sudu kecil garam
2 sudu besar *saya tambah sirap ros
Bahan Utk Lapisan Atas
4 biji telur
300 gm gula pasir
400 ml santan pekat
Saya guna esen pandan 2 sudu kecil 400 ml air +3 helai daun pandan (blender dan tapiskan)
Saya guna 50g t.kastard + 50g tpg hong kew hijau 100 gm tepung kastard
Sedikit pewarna hijau
Saya guna 1 sudu kecil air kapur 1/8 sudu kecil alkaline [email protected] abu
1/2 sudu kecil garam

Instructions

Lapisan Bawah
1

Cuci sago, rendam 30 minit dan toskan.
Rendam sohoon dngn air suam 30 minit, toskan dan potong kecil2.

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

2

Satukan bahan2 di atas dan masukkan ke dalam loyang 10x10x2" yang telah disapu minyak. Saya alas plastik dan sapukan sedikit minyak.

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

3

Kukus selama 25-30 minit dan tekankan sikit dengan sudu supaya lapisan sama rata.

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

Lapisan Atas
1

Campurkan semua bahan dan blend sebati.

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

2

Tapiskan ke dalam periuk dan masak hingga naik wap.

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

3

Tuangkan adunan ke atas lapisan bawah dan kukus selama 30 minit.

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

4

Padamkan api dan angkat kuih setelah masak.
Biarkan kuih benar-benar sejuk baru dipotong.

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

Recooks

Try recook this recipe and share with the owner and us

CookThis

Comment

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

Follow and Like Us

in social media