Shepherd's Pie Sedap Hingga Menjilat Jari

Dek kerana suhu kat ofis yang ala-ala winter sonata ni, tetiba terasa nak makan shepherd's pie la pulak. Erm.. macam tak da kaitan je shepherd's pie dengan kesejukan. Abaikan saje, yang penting nak kongsikan resepi yang sonang dan sodap. Bak kata pepatah orang zaman batu 'kacang je' nak buat nye


Prep time 10 minute(s) Cook time 40 minute(s) Total time 50 minute(s) Yield 6 serving(s)

Tips

Gunakan kentang yang bersaiz sederhana sahaja dan pastikan betul-betul empuk supaya senang nak lenyek. Kalau rasa tak kuasa nak lenyek manual, bolehlah guna mixer.. senang!

Untuk inti daging atau ayam, lebih ump kalau guna yang fresh! jangan guna yang segera.. Kat pasaraya biasanya banyak jual [email protected] cincang yang segar..

Ingredients

Bahan Untuk Lapisan (Layer)
10 biji kentang saiz sederhana
3 sudu besar butter / planta / margerin
1/4 cawan susu segar
Secukup rasa lada sulah
Secukup rasa garam
Bahan Untuk Inti
400 gram ayam @ daging cincang
2 ulas bawang merah | cincang
5 ulas bawang putih | cincang
1 biji tomato gebu | dadukan
1 tin kecil tomato puree
1 tin cendawan butang | potong kecil
2 sudu besar sos cili
Segenggam daun ketumbar
Secukupnya garam

Instructions

Penyediaan layer
1
Mula-mula kupas kulit kentang, belah kecik-kecik pastu rebus sampai empuk seempuk-empuknya

Mula-mula kupas kulit kentang, belah kecik-kecik pastu rebus sampai empuk seempuk-empuknya

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

2
Dah empuk bolehlah mula melenyek kentang bersama campuran butter, lada sulah dan garam

Dah empuk bolehlah mula melenyek kentang bersama campuran butter, lada sulah dan garam

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

3
Tuangkan susu segar sedikit demi sedikit dan lenyek lagi

Tuangkan susu segar sedikit demi sedikit dan lenyek lagi

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

4
Agak-agak dah cukup tahap kelenyekannya, dah tak de ketul-ketul.. boleh lah diketepikan dulu. Kita nak wat inti pulak

Agak-agak dah cukup tahap kelenyekannya, dah tak de ketul-ketul.. boleh lah diketepikan dulu. Kita nak wat inti pulak

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

Penyediaan inti
1
Cairkan butter

Cairkan butter

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

2
Masukkan bawang merah dan bawang putih

Masukkan bawang merah dan bawang putih

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

3
Masukkan daging @ ayam cincang

Masukkan daging @ ayam cincang

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

4
Masukkan tomato puree, sos cili, garam, daun ketumbar dan gaulkan sehingga sebati

Masukkan tomato puree, sos cili, garam, daun ketumbar dan gaulkan sehingga sebati

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

5
Masukkan cendawan butang + tomato dadu

Masukkan cendawan butang + tomato dadu

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

6
Gaul-gaul-gaul.. Dah siap

Gaul-gaul-gaul.. Dah siap

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

7
Inilah kejadiannya.. Kentang lenyek + inti daging

Inilah kejadiannya.. Kentang lenyek + inti daging

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

Penyediaan Shepherds pie
1
Letak lapisan kentang kat dasar loyang korang.. Jangan buh habis pulak, nanti nak letak kat atas sekali

Letak lapisan kentang kat dasar loyang korang.. Jangan buh habis pulak, nanti nak letak kat atas sekali

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

2
Bubuh la inti daging tu kat atas kentang tadi, ketebalannya ikut suka tekak korang

Bubuh la inti daging tu kat atas kentang tadi, ketebalannya ikut suka tekak korang

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

3
Kat atas inti daging tu, letak selapis lagi kentang lenyek tadi

Kat atas inti daging tu, letak selapis lagi kentang lenyek tadi

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

4
Konon nak kelihatan kreatif, aku pun letaklah lapisan kuning telur lepas tu gariskan-gariskan dengan garfu.. ha kreatif tak..kreatif tak...

Konon nak kelihatan kreatif, aku pun letaklah lapisan kuning telur lepas tu gariskan-gariskan dengan garfu.. ha kreatif tak..kreatif tak...

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

5

Dah siap la tu.. boleh lah masukkan dalan ketuhar gelombang mikro dengan suhu 180C selama 25-30 minit

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

6
Dah agak-agak kuning keperangan yang cantik macam gambar ni, boleh lah dikeluarkan.

Dah agak-agak kuning keperangan yang cantik macam gambar ni, boleh lah dikeluarkan.

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

7
Kalau rasa-rasa dah tak sabar nak menelannya boleh lah terus potong dan lihatlah hasilnyaaaa

Kalau rasa-rasa dah tak sabar nak menelannya boleh lah terus potong dan lihatlah hasilnyaaaa

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

8
Nampak Gebu kannn... kan... kan....Siap untuk memasuki tekak.. yummy yummy... selamat mencuba.. tak susah pon... sedap hingga menjilat pinggan!

Nampak Gebu kannn... kan... kan....Siap untuk memasuki tekak.. yummy yummy... selamat mencuba.. tak susah pon... sedap hingga menjilat pinggan!

0 Comment(s)

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

Comment

No comment yet. Be the first.

You must login/register to comment

Follow and Like Us

in social media